AHŞAP OYMACILIĞI VE ZAMAN

AHŞAP OYMA SAAT EVİ

Eski bir saat mekanizmasının yeni yuvası.
Arkadaşlar selam,
Bana hobi olarak başlamadan önce ahşap oymacılığı nedir diye sorsalardı, zahmetli bir zanaat dır derdim. Fakat şimdi sorsalar! tek kelimeyle söyleyeceğim şey, o benim yaşam kaynağım diyebilirim. Bazı işler vardır ki yaparken zorlansanız dahi hiç yorgunluk hissetmezsiniz, saatlerce uğraşmanıza rağmen çayınızı yudumlarken o işe baktığınızda bütün yorgunluğunuz yitip gider. İşte bu sebeple, başta ahşap oymacılığı olmak üzere ahşapla yaptığım tüm çalışmalar benim için bir yaşam kaynağı diyebilirim.


Oymak için üzerine desen çizilmiş 30*10*100 cm Ayous ağacı

Ben, eski sanat ve zanaat kokan işleri seven birisiyim bu sebeple muhtelif zamanlarda fırsat bulduğumda eskici ve antikacıları gezmeden edemem, vakti zamanında el aletleriyle yapılmış çalışmaları, o titizliği, estetiği görmek, bana büyük keyif veriyor.


1. Desen oyma çalışması

Bu çalışmanın hikayesi de, gene bir gün Kadıköy antikacılar sokağında dolaşırken el arabalı bir eskici görmüştüm, arabasının içinde ahşap kısmı olmayan eski bir saat mekanizması vardı. Fiyatını sordum, ağabey at bir şey dedi. 50 yeter mi dedim, o da çok ağabey sen bir 20 versen yeter dedi, peki dedim parasını verip saati aldım. Saat  epey bir zaman atölyemde istirahat ettikten sonra, hadi Arif artık şu saate de bir ev yap ta oda yaşamına devam etsin dedim, ve böylece bu çalışmaya başlamış oldum.

2. Desen oyma çalışması

Bu çalışmam da daha önce hiç kullanmadığım, Ayous ağacı kullandım. Ağaç yumuşak, kolay işleniyor, fakat elimde iyi bir ıhlamur ağacım olsaydı bu çalışmayı ondan yapmak isterdim. Ayous ağacını genelde heykeltıraşlar kullanıyormuş, benim tespitimde bu yönde oldu çünkü ağaç zımpara ve freze uçlarıyla daha kolay işleniyor.

3. Desen oyma çalışması

Ahşabın üzerine uyguladığım deseni Black Forest clcoks sitesindeki saatlerden esinlenerek hazırladım. Daha önceki ahşap oyma çalışmalarımda bu kadar karmaşık bir desen kullanmamıştım. Beni biraz zorladı desem yalan olmaz. Ama bu oyma çalışmam benim için iyi bir tecrübe işi oldu, bir daha bu tip bir çalışmada Ayous ağacı kullanmayacağım.


4. Desen oyma çalışması

Oymacılık sanatı da her işte olduğu gibi dikkat ve sabır gerektiren bir uğraş, bilhassa üç boyutlu çalışmalarda çok dikkat etmek gerekiyor. Ön yüzde çalışırken yapacağımız en ufak bir hata yan ve arka yüzdeki desenin bozulmasına neden oluyor. Bu sebeple tamamen yaptığımız işe konsantre olmamız, başka konuları düşünmememiz gerekiyor.

5. Desen oyma çalışması

Bana muhtelif zamanlarda ahşap oymacılık sanatının püf noktaları hakkında soru soranlar oluyor! Nedir, nasıl olur, neler yapmak lazım vb. Benim bu soruya yanıtım aslında çok basit. Ahşabın hangi dalıyla uğraşırsanız uğraşın fark etmez, kullandığınız aletler keskin olacak, jilet gibi! gerisi kolay. Aletler keskin değilse feriştah olsak bir işe yaramaz. Şayet ahşap işiyle uğraşacaksak öncelikle bileme işini iyice öğrenmemiz gerekiyor. NOKTA.

Meşe palamudu ve yaprakları

Bileme işini öğrenip takımlarımızı keskin hale getirdikten sonra, ahşap üzerine aktardığımız motifin ana hatlarını uygun bir V iskarpela yardımıyla ahşaba işlemeye başlıyoruz. Artık bundan sonrası tamamen kendi bilgi, deneyim ve yeteneğimize bağlı. Şayet kendimizi yetersiz hissediyorsak bu yönümüzü geliştirmekte tamamen bizim elimizde, onun için zaman buldukça ahşap oymacılığıyla ilgili videolar seyredip, ustaların iskarpela kullanma şekillerini görerek kendimizi yetiştirmemiz gerekiyor. 

Tamamlanmış ön panel

Benim yaptığım bu tarz işlerde sizinde gördüğünüz gibi bir kaç farklı yetenek ve bilgi gerektiren iş var. Sadece ahşap oyma değil, biraz marangozluk, biraz mekanik vb. gibi. Ben bu işleri öğrenmek için çok zaman ayırdım, ayırmaya da devam ediyorum. Öğrenmek sonsuz bir şey, şayet ortaya güzel işler çıkarmak istiyorsak yaptığımız işin ne olduğunu nasıl yapıldığını öğrenmek zorundayız. 


1. saat evi yapımı

2. saat evi yapımı

3. saat evi yapımı

Tamamlanmış saatin videosu

Hepimize kolay gelsin.

Yorumlar